לא על הבולבול לבדו

1.
היום התפרסמה בהארץ ידיעה לא גדולה, של עפרי אילני, אבל מעניינת מאד. על כל פנים, היא עניינה אותי, ואת שי ברש שהואיל בטובו לשתף אותה בגוגל רידר. אני מפציר בכם להיכנס ללינק ולקרוא אותה.
בתמצית, למי שמתעצל לפתוח את הלינק: בבית החולים לילדים שניידר בפתח תקווה עשו מחקר וגילו: תינוקות שעוברים ברית מילה על ידי מוהל סובלים יותר מנזקים רפואיים (באופן מובהק, אם הבנתי נכון) לעומת תינוקות שעברו ברית מילה על ידי רופא. ובציטוט אחד:

מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת ADC לרפואת ילדים, על ידי הפרופ' יעקב אמיר, ראש מחלקת ילדים בבית החולים, הוכיח שהחשד היה מבוסס: ברית מילה הנעשית על ידי מוהל גורמת במקרים רבים לזיהומים בדרכי השתן, שעלולים להיות מסוכנים מאוד לתינוק. החוקרים מעריכים שהגורם לזיהום הוא תחבושת שהמוהל משאיר על הפין הפצוע אחרי הברית. אם התחבושת מהודקת זמן רב, נמנעת הטלת כל השתן ונגרם זיהום פנימי.

2.
עכשיו, היופי במחקר מדעי, שהוא מדעי. להבדיל מאמונה טפלה, שהיא טפלה. מיד אחרי שקראתי את הידיעה הזו, רציתי לשלוח אותה לכל חבריי, ולהגיד ש"הנה, זו הסיבה שבגללה אין כל סיכוי שהילד שלי יעבור ברית מילה בידי מוהל". אבל בסוף לא שלחתי את המייל ההוא. אין לי ולו חבר אחד שרואה איתי עין בעין בעניין הזה, ולכן הגעתי למסקנה שאין שום סיבה שאנסה לשכנע את מי שאינם ניתנים לשכנוע.

אנחה.

3.
אבל החלק שמעציב אותי יותר מכל, הוא העובדה שאני יודע שבבוא היום אמול את הילד שלי, גם אם זה יהיה בידיו המקצועיות של רופא. כן, אני אכרות לילדי שזה עתה נולד את קצה פינו, רק בגלל שאני לא רוצה שהוא ירגיש חריג לכשיגדל. ככל שאני חושב על זה יותר ויותר, כך אני מתקשה להסביר לעצמי את ההיגיון שבאמירה הזו. זה כמו להגיד: ילדי היקר, אנחנו חיים במדינה של אידיוטים, שנותנים לאנשים שאין להם הכשרה כירורגית לכרות לך ולשאר העוללים הזכרים את קצה פינם, רק בגלל שלפני כך וכך מאות או אלפי שנים מישהו כתב שהחבר הדמיוני בשמיים אמר שצריך לעשות את זה, ואני רוצה שלא תרגיש מנוכר במדינת האידיוטים הזו, ולכן גם אני הולך לכרות לך את קצה הבולבול שלך, זה שהחבר הדמיוני בשמיים שם אותו שם, אבל אחר כך התחרט והחליט שצריך להוריד אותו. מבין ילדי, אני לא רוצה שתרגיש מנוכר במדינת האידיוטים.

4.
ועוד ציטוט קטן מהידיעה בהארץ, שבזכותו למדתי שבישראל קיים (עוד) ארגון שלא ידעתי על קיומו:

הפרופ' אמיר מציין שבטווח הארוך, כריתת העורלה מפחיתה זיהומים בדרכי השתן, והבעיה יכולה להימנע אם חבישת הפין נעשית לזמן קצר. אך פעילים המתנגדים לברית מילה רואים בממצאים חיזוק לטענותיהם. "יש שיעור עצום של סיבוכים בגלל ברית מילה, אבל הסכנות לא מובאות לידיעת הציבור בישראל. ממשיכים לפמפם את המיתוס השקרי שכריתה של איבר חיוני זה בריא", אומר ערן שדה, מפעיל האתר "גונן על הילד" המתריע מפני נזקי ברית המילה. מחקרים גם התריעו שהמנהג על פיו המוהלים מוצצים את הדם מהחתך בפיהם עלול לגרום הרפס ואף איידס או צהבת.

מי יודע, ילדי שטרם נולד, אולי בעוד מאות או אלפי שנים יחזור ההיגיון לשכון במקומותינו, וצאצאי צאצאיך לא ירגישו כפויים לכרות לבניהם את קצה הבולבול, רק בשביל שלא ירגישו חריגים. לילה טוב.

תגובות

  1. יוסי

    אין מה להאשים את ישראל או את העם היהודי בטיפשות ייחודית. לפי ויקיפדיה, ההערכות לשיעור הגברים הנימולים בעולם נעות בין שישית לשליש. אנחנו חיים בעולם של אידיוטים, כמובן, אבל במדינה שלנו, גם כמובן, אין שום דבר מיוחד.

    בכל מקרה, כיום הסיבה המרכזית למילה היא אסתטית והיא לא טיפשוּת גמורה. בדיוק כמו שמרבית העולם המערבי לא משתגע על שומנים בעשורים האחרונים, כך גם נערות שצברו קילומטרז' מיני בסביבה נימולה ייטו לחשוב שפין נימול נעים יותר לעין.

  2. שאול א.

    אתה יודע מה? אני מקבל את כל מה שאתה אומר, על כך שהטפשות אינה יחודית לישראל, לגבי היקף המילה בעולם וגם לגבי האסתטיקה כסיבה הראשית כיום למילה.

    עם זאת, זה לא תקף למקום בו אנו חיים. במדינת ישראל, הסיבה העיקרית למילה (בחברה החילונית) היא המסורת. קרי, אבות אבותינו עשו את זה במשך כך וכך שנים, עכשיו גם אנחנו צריכים לעשות את זה. זו סיבה משונה בעיני, ולא תקפה.

    בכל מקרה, רק רציתי להבהיר נקודה – שום מוהל לא יגע בקצה פינו של בני. זה הכל.

  3. אח שלו

    יש לי בעיה קטנה עם האמירה ש"מחקר מדעי הוא מדעי". זה לא תמיד נכון בעולמנו אנו. יום אחד מתפרסמת בעיתון ידיעה לפיה "שתיית כוס יין אחת ביום מאריכה חיים", ואחרי שבוע מתפרסמת בדיוק באותו העיתון ידיעה לפיה "שתיה מרובה של יין מעלה את הסיכוי להתקף לב". מי צודק? שניהם. כל אחד רואה את האמת אחרת, על פי המדגם שהוא בחר ועל פי השאלה המחקרית שהוא הציג ובדק. אני בטוח שניתן לבצע מחקר דומה לזה שערך הפרופסור אמיר, עם מדגם שונה ושאלה מחקרית שונה, וליצור כותרת בעיתון לפיה "אחוז החולים בדלקת בשלפוחית השתן בגיל העמידה בקרב כאלה שעברו ברית מילה אצל מוהל – נמוך יותר מאלה שלא עברו ברית מילה". ואז החגיגה תהיה לכיוון השני. ככה זה – אין אמת אחת, גם כשאנחנו "מדעיים".
    וזה שאתה קורא למסורת והשתייכות דתית "אמונה טפלה" הופך את כל מה שאתה כותב לקצת תפל, כי זו הסתכלות צרה ואפילו חשוכה על תרבות שאתה לא חלק ממנה.

  4. שאול א.

    בדיוק. למרות שהדבר העיקרי שמרשים בה היא היכולת לאחוז ולאחז כל כך הרבה אנשים לאורך כל כך הרבה זמן.
    ולצורך העניין, בוא נעזר בויקיפדיה:

    יש הטוענים כי הקביעה מהי אמונה טפלה היא קביעה סובייקטיבית. כך, למשל, יכול אתאיסט, או מי שאיננו יהודי, לטעון שרבים מהכללים שעליהם שומרים יהודים דתיים בקנאות, כמו, למשל, האיסור על הפרדת נייר טואלט בשבת או האיסור על נסיעה בשבת, הן אמונות טפלות. כך גם לגבי כל דת אחרת. אחרים טוענים שאמונה הנשענת על מערכת אמונות מגובשת ובעלת עקרונות מנחים אינה אמונה תפלה גם אם היא שגויה. על פי טענה זו, אמונה באסטרולוגיה, למשל, היא אמונה תפלה בשנות האלפיים אולם בזמנים בהם האסטרולוגיה הייתה מקובלת על מרבית המלומדים ומנומקת לפי מיטב יכולתם, היא לא הייתה אמונה תפלה.

    נראה לי שזה מסכם את זה לא רע. ובכל מקרה, אין לי בעיה שתקרא לי "בעל הסתכלות צרה וחשוכה" בעניין הזה. אני רואה בזה מחמאה.

  5. דובי

    א. יש עוד ארגונים, כמו קה"ל, שמתנגדים לברית מילה או מספקים תמיכה למי שהחליט לא למול את בנו.
    ב. המפף: אין שום סיבה שבעולם למול את בנך. אנשים שלא נימולו שדיברתי איתם מעולם לא נתקלו בבעיה מיוחדת כתוצאה מכך, בין אם במקלחות בצבא או בשום סיטואציה אחרת.
    ג. לחתוך כי כולם חותכים זו סיבה, אם תסלח לי, מטומטמת. והכי עצוב זה שהיא תמשיך להתקיים רק כי אנשים כמוך נכנעים ללחץ החברתי במקום להיות חלק מהפתרון.

  6. שאול א.

    דובי – הרשיתי לעצמי לערוך את התגובה שלך ולדחוף את הקישור בתוך ההמפף. וחוצמזה, לא הכרתי את הפוסט ההוא שלך, והוא מצוין. אפילו נטע בי ביטחון מסוים.

    ואז באה האמירה של קפיטן עופר, ולא יכולתי שלא לחשוב שהוא נורא נורא צודק. המשפחה שלי, ויותר מזה המשפחה של אשתי, לא תקבל בקלות בן זכר ללא ברית מילה. אז נכון, זה כבר באמת לא עניין שלהם, אלא רק עניין שלנו, ובכל זאת. אני תוהה אם זו סיבה טובה מספיק שבגלל צריך למול את הילד? ובכל מקרה, זה לא יהיה בידי מוהל.

  7. דובי

    אחלה עריכה. תודה.
    גם המשפחה שלי לא אהבה את זה. אחי במיוחד ניסה ללחוץ וטען את כל הטיעונים המוכרים. אבל שים לב שזה כבר טיעון שונה לגמרי ממה שאמרת למעלה, לגבי חריגותו של הילד בין הילדים האחרים. האם המשפחה שלך תחרים את הילד בגלל שלא מלת אותו? תנתק איתך קשר? אם התשובה היא כן אז באמת שאבין אותך אם תכנע ללחץ. אבל מרבית המשפחות החילוניות יעקמו את האף, ינסו לשנות את דעתך, ואחרי כמה זמן יפסיקו להזכיר את זה. לפחות זה הניסיון שלי, ושל אחרים ששמעתי מהם.

    כן, זה ייצור קשיים מסויימים. למשל, בגן בארץ היינו צריכים לשאול בזהירות את הגננות הפוטנציאליות אם זה בסדר מבחינתן ולבדוק את התגובה שלהן (כולם יגידו בסוף "אין בעיה", אבל אני לא מפקיד את הילד שלי בידי מישהי שעצם הרעיון של ילד שלם מבהיל אותן). אבל אני חושב שהקשיים המינימליים הללו הם סבירים בהתחשב במטרה, ויתר על כן, אני חושב שהם ראויים ולו כדי שבעוד כמה שנים (בזמן בשביל הילד הבא?), זה כבר לא יפריע יותר לרוב החילוני בארץ.

  8. אריאל

    עם חשש מסוים שיוסקו מסקנות שגויות לגבי הזהות המינית שלי: רק אני ראיתי איברי מין זכריים לא נימולים וחשב שזה ממש נראה דוחה?

    בנוסף, אני פעם דיברתי עם בחורה שיצאה עם (לא עלינו) גוי, וסיפרה סיפורים (אחד ספציפי, אותו לא אפרוש כאן, כמובן) ששיכנעו אותי שאני אחסוך מהבן שלי את הצרה הזו הנקראת עורלה.

    אחרון, וחשוב מכול: אל תעביר לילדים שלך את הלבטים המוסריים שלך, את האידאולוגיה שלך, את השנאה שלך. כמו שאתה לא מנסה לא להעביר לו מחלות שלך, ותכונות רעות אחרות. רוב הסיכויים שהוא יידחה את השקפת העולם שאתה כופה עליו, ויבחר בדרכים שאתה תתקשה לקבל. הילד הזה עוד לא נולד. תעשה את מה שאתה צריך לעשות כדי שיהיו לו חיים טובים, ולא כדי שיהיה לך נוח עם השקפות העולם שלך. לחתוך כולם חותכים זו סיבה טובה לא פחות מאחרות, כי להיות "כמו כולם" מבחינה פיזית זה לא בהכרח דבר רע. סבא רבא שלי היה קומוניסט מאוד קיצוני. הוא סירב לערוך לבנו (סבא שלי) בר מצווה, כי דת היא דבר בזוי, אופיום להמונים וכו' (כמוך…). אחר כך הוא היה בשואה, כמעט כל המשפחה שלו מתה אז הוא החליט לחזור בתשובה. הוא נהיה רב, והיה לו קשה לחיות עם הבושה שבנו לא עלה לתורה. אבל זה כבר היה מאוחר מידי, וסבא שלי סירב, כי בעיניו דת היתה דבר בזוי.
    יש דבר שנקרא best practice, וזהו מושג שבגדול אומר "הנסיון מוכיח שזו דרך פעולה סבירה", או במילים אחרות, "ככה כולם עושים וזה עובד". לדעתי, תתחיל עם ה-best practice, ותנחיל לבן שלך עקרונות כאשר הוא יוכל להבין את משמעותם.

  9. מרמיט

    אוי, מאיפה להתחיל?

    מזה שסעיף 3 שלך דכדך אותי מאוד.
    מה ז'תומרת "כולם עושים"? מה זה הטיעון המעגלי המטופש הזה?
    אם כולם (=כל אלה שברית מילה היא בערך המצווה היחידה שהם מקיימים) יפסיקו לעשות את זה, ילדים שלמים יפסיקו להיות חריגים.

    אני עם דובי, בקיצור.
    ולאריאל שהגיב מעלי: אם להנחיל לילד תמים בן 8 ימים a world of pain נראה לך כמו הפרקטיקה המיטבית, המצב באמת חמור.

    גברים יקרים – אתם לא מתכווצים בכאב רק מה*מחשבה* על נוהל ברית מילה?
    אז למה לעזאזל אתם כל כך נכונים להעביר את הטראומה הזאת לבנים שלכם?
    מה להם ולבריתו של אלוהים עם אברהם? מה *לכם* ולזה? איך זה שמכל מצוות היהדות, זאת שהכי השתמרה אצל חילונים מושבעים היא האכזרית מכולם?
    אח"כ בטח יהיו לכם הרבה דברים נוקבים להגיד על ה"עדריות" של החברה הישראלית, או האנושית.

    אוף.

  10. אח שלו

    מה ש"אוף" כאן זה שטובי המוחות משקיעים כלכך הרבה מרץ בשטות הזאת. דחילק, בולבול או לא בולבול – אלה הצרות שלנו?? ואל תתחילו להגיד לי שזה סמל ומשל לכפיה הדתית ובלה בלה בלה. זה לא. כלכך הרבה אנשים עם כזו לשון חריפה ושכל מחודד – תעשו עם זה משהו טוב יותר מאשר להנות משנאת האחר ולכעוס על ההוא שחתך את הבולבול של סבא שלו. דחיל ראבאק.

  11. מרמיט

    כן, אחשלו, אלה (חלק מ)הצרות שלנו.

    לא שטות, לא סמל, ולא משל. והכפייה הדתית על הזין שלי (גיחי).
    *התעללות בתינוקות חסרי ישע*, חד וחלק.

    התעללות חסרת טעם, פשר או תוחלת.
    רק שבעה ימים בלי כאב? זה מה שאנחנו מקצים לבנים שלנו בעולם הזה?
    אז מה הפלא שהוא כזה דפוק?

    אולי זה המקום להזכיר שאחד מנימוקי הרמב"ם בעד ברית מילה היה שהיא מפחיתה את ההנאה המינית. אני לא יודע מספיק בשביל לקבוע במה הטראומה הנלווית מתבטאת, אבל יש לי כמה השערות.

    כשאתה קורא לזה "בולבול" זה נשמע כמו כולה-איזו-ציפור-שיר. לא כאילו מדובר באחד האיברים הכי רגישים בגוף הגבר. אז ככה, סתם, לחתוך כי כולם חותכים? תחי האידיוקרטיה.

    ואין לזה שום קשר לשנאת האחר. לא אצלי לפחות. יש לזה קשר לחמלה על ילדים שסופגים כזה כאב בלתי פרופורציונלי על לא עוול בכפם, סתם כי… למה בעצם?

    כמו שכתב שאול, מילא אם מדובר במשפחה שתחרים ילד שלם. אבל חילונים בני חילונים? למה, לעזאזל?

    עצם המחשבה על זה מכאיבה לי, גם כשלא מדובר בילדים שלי. ומאחר שאצלי הדיון הזה לא תיאורטי, אז על אחת כמה וכמה.

    הייתי יכול להפציץ פה בלינקים, החל מארגון "גונן" וכלה במדור היורמים של נענע10 ממש לפני כמה ימים, שלא לדבר על הבלוג שלי. לא חסרים נימוקים למה המעשה הזה מיותר, שלא לומר פוגעני, שלא לומר ברברי ואלים. אבל יש לי דברים יותר חשובים לעשות עם השכל המחודד שלי. אני רק יודע שלבן שלי לא אחתוך ולו פיסת אפידרמיס, אלא אם כן יהיה צורך אמיתי. אתה מוזמן לגמרי להנחיל את המנהג הדכאני והאלים הזה לילדים שלך. אולי תחליט גם למול את הבנות שלך? גם את זה יש אנשים בעולם שעושים.

  12. אח שלו

    ודאי. כבר מלתי את הבנות שלי. אצלנו בשבט התפתח גם מנהג של אכילת הדגדגן הכרות (רצוי ברוטב עדין), ואז תלייתה של הבת הנימולה בעודה מצחקקת על ראש הגבעה, וכל בני השבט מגיעים אחד אחד לחזות במחזה המלבב (המהדרין אף מושכים לה בצמה).

    אם אידיוקרטיה, אז עד הסוף.

    מי יתן והצלחתי לעצור את הדיון הזה, וכולנו נפנה עכשיו לדברים חשובים יותר.

  13. מרמיט

    גיחי גיחי.
    עכשיו תסביר לי בבקשה מה ההבדל בין מילת בנות ומילת בנים.

    ותסביר לי גם למה נטפלת להערה הכי שולית בתגובה שלי.
    ותסביר לי גם למה לעשות ברית מילה אם אני לא מאמין בברית אברהם אבינו.

    כל הכאב המיותר הזה… זה נראה לך משהו שלא ראוי לדיון?

  14. אריאל

    אחשלו: לא לגמרי ברור לי אם התגובה שלך הייתה מכוונת אלי או לא, אבל זה עורר בי מספיק ספקות כדי לרצות להבהיר: אני ממש לא כועס על אף אחד. ולא נהנה משנאת האחר של אף אחד. הכוונה היתה להגיב תגובה מאוד נינוחה ורגועה. מתנצל אם לא יצא כך.

  15. שאול א.

    נדמה לי שקשה לו לענות לעניין, זה הכל. וממילא, מי שחושב שהעניין הזה לא חשוב מספיק מבחינתו, לא חייב להשתתף בדיון הזה. ממש לא חייב.

  16. מיכל פ"פ

    זה מזכיר לי דיון עתיק:

    לב לבייב הוא מוהל במקצועו. נניח והוא בא אליך ואומר "אח שלו, כבר הרבה זמן לא קיימתי מצוות מלה, תן לי למול את בנך. בתמורה יקבל פנטהאוז באיזה פרויקט של אפריקה ישראל שתרצה".

    לוקח?

  17. מיכל פ"פ

    מאד מאכזב שלא ענית. זהו דיון רציני, וכולם מוזמנים להשתתף בו.

להגיב זה מגניב