כמעט מתוך הכרח (1)

  1. אני נוסע לברצלונה עם חברת התעופה הלאומית של אוסטריה. זוהי טיסת קונקשן, והנסיעה לברצלונה שהייתה אמורה להיערך 3.5 שעות, התארכה באורך פלא לזמן כפול מזה. אני צמא, והדיילות מדלגות עלי משום מה באופן מעורר חשד. לקראת הנחיתה, הטייס פונה אל קהל הנוסעים באוסטרית, אך לא מוסיף דבר באנגלית. אני מוצא את עצמי תוהה אם אמר כרגע: "נוסעים יקרים, התגלה לנו ששני יהודים הסתננו אלינו למטוס. אנא, הישארו במקומותכם, ואל תיתפסו לסימני דאגה. בירידה, הקפידו לעלות לאוטובוס הימני."
  2. התוכנה הארורה עליה כתבתי בפוסט על צ'כיה, מיידעת אותי שאני מתקרב לספרד בעזרת ציור מגושם של יבשת אירופה, ופס אלכסוני החוצה אותה. משהו בטיסה הזו מוציא אותי מדעתי. אני תוהה אם הטייס מנתב בעזרת אותה התוכנה ממש. לעיתים וודאי מתחשק לו להרים את מערכת הכריזה, ולהודיע לכולם שברצלונה באמת הגיעה לו עד מעל הראש, ושיש שינוי בתוכניות: נוסעים לאיביזה. בינתיים, כולם ממהרים לחגור את חגורות הבטיחות שאמורות להסיח את דעתנו מהעובדה שאנו תלויים בין שמיים לארץ, על גבי חבית דלק שיכולה להתלקח בכל רגע, מונעים רק ע"י מדחפים שיכולים לשבוק חיים בגלל איזה להקת עופות נודדים. כאשר הגלגלים חובטים לבסוף בקרקע אני פולט אנחת רווחה, וממהר לצאת. בירידה מכבש המטוס, אני מבחין בשני אוטובוסים. אחד מהם עומד כמעט ריק. אני עולה לימני.
  3. לא שלחתי הודעת תמונה מהפלאפון לאף אחד לפני העליה למטוס, עניין שהוא כמעט חובה לפני טיסות. כל תצלום עדכני, ובפרט שצולם במטוס רגע לפני ההמראה, יזכה אותך בתמונת שער בידיעות במידה והמטוס יתרסק. לצד עשרות תמונות הנוסעים שיופעו במוקטן בחלק התחתון של העמוד, תמונתך תימרח בענק על פני העמוד הראשון תחת הכותרת "התמונה האחרונה." חשוב להקפיד ללבוש לאירועים אלה חולצה עם כיתוב שיאפשר למטרה ראויה לזכות למעט פרסום חינם. לדוגמא, החולצה שקיבלתי פעם כמתנת יומולדת מבחורה מדהימה ויקרה, ונושאת את הכיתוב: "די לקידוש." שדה התעופה בברצלונה ריק מאדם, ואין בו נפש חיה בשעה שאני נכנס אליו. הוא מבריק אלי חזרה מן התקרות והאריחים, כאילו נבנה ברגע זה ממש. אני נזכר באריחים שבמטבח אבי בביתו שבפתח תקווה, שבורים, ודהויים, ועייפים מאוד. ביציאה, מכוונת אותי אישה אחת אל המונית. זוהי העבודה שלה. למה היא מחכה בבוקר? מה כבר יכול לקרות היום בעבודה? לכוון, וזהו זה. אותו המשפט, אותן התנועות, אולי הפסקה של 10 דקות. ניתן לשער גם שהמשכורת אינה בשמיים. אם כך, מה היא עושה? כלום. חיה. מרבית האנשים אינם מעריכים כנראה עד כמה עבודתם לא חדגונית, ועד כמה הגשמה עצמית היא פריוולגיה השמורה לעשירים ולבריאים.
  4. בסופשבוע הצטופפתי בחברת ישראלים רבים אחרים במלון קטן ורועש, שחלונותיו לא נסגרים עד הסוף ומותירים די אור בחדר, באם אתה רוצה בכך או לא. לעומת זאת, במהלך השבוע, חדר השינה שהתאכסנתי בו עלה במעלותיו בהרבה על כל מלון אחר שהשתכנתי בו עד עתה מטעם החברה. החדר היה מרווח, מעוצב להפליא, ובאופן חשוד מכיל מספר רב מדי של מראות המשמשות כנראה זוגות נאהבים, אך לא יצור חיוור ורזה למראה כמוני הזוכה לראות את גופו המגושם מכל זווית אפשרית ומוכפל עד כדי אינסוף. האמבטיה גדולה במיוחד, והרצפה מכוסה שיש יוקרתי. ישנם גם שירותים, ומכונת קרח, וחשוב מהכול: בידה. מן החלון נשקף מפעל ישן, כזה הנראה כאילו לקוח הישר מסרט של צ'רלי צ'פלין. האוניברסיטה שאשהה בה במהלך השבוע, בנויה על פני חורבות מפעל שכזה. חלק מהמבנים הושארו במכוון, רוקנו מתוכנם, ומולאו בכיתות לימוד. במרכז האוניברסיטה עומדת ארובה ענקית ואפורה, בעוד שעל המפעל שמול המלון שלי עומד שחף, ואחריו מתגלים המבנים הענקיים של ברצלונה, בחלקם בניינים שבורים, ובחלקם ניצבים משונים כמו הבניין הקולוסאלי הנראה כמו ביצה ענקית. מחלון חדרי, משתקף הים. רצועת החוף רחבה מאוד, ומכילה גם טיילת הליכה מעץ, לאלו שאינם רוצים למלא את נעלייהם בחול, אך עדיין רוצים לצעוד ממש על שפת הים. בלילה, כאשר אטייל על הים, אבחין בצעירים רבים שבאים לשבת שם ולנגן. גם הפארקים מלאים בצעירים. הם מנגנים בגיטרה, מעשנים ג'וינט, ושרים. אחת מהם הביאה כינור וליוותה את השאר בפריטה. במטרו בחור מבוגר אחד מקבץ פרוטות מהקהל, ומנגן מנגינה עליזה על אקורדיון, לקול ליווי של מכונת תופים אותה הוא סוחב בתיק שוק ישן. אולי גם הוא בצעירותו ישב בפארקים האלה, או על גדות האנדרטאות הענקיות, והקיש על הקלידים האלה בחברת נערה צעירה. ישנן רבות מאלו בברצלונה, והן יפות יותר ממרבית הנשים שראיתי בחיי. זוהי לא תהיה הגזמה פרועה להגיד, שברצלונה מכילה את האחוז הגבוה ביותר של דוגמניות שמאיזו סיבה לא ברורה עדיין לא שמו לעצמן כמטרה להתפרנס מכך. גברים מלוכלכים יותר ממני ינסו לאמוד את העניין בסממנים פיזיים ספציפים: ישבנים יוצאי דופן, מותניים, או רגליים שאינן נגמרות. רומנטיקנים גדולים ממני ידברו על הלהט שבשפה הספרדית. אני אסתפק בלהגיד שמעבר להלך הרוח המטופש הכללי שגורם לאנשים להימשך לכל דבר שונה או אקזוטי, הרי שהכנס באוניברסיטה אפשר לי הצצה לעולמם של צעירים ספרדים בני 18, ואני יכול להעיד שהאחרונים בהחלט חיים את החיים הטובים. ממש כמו הארכיטקטורה בעיר, או הבניינים המפורסמים של גאודי, גם נשות ברצלונה מלאות קימורים, וקווים בלתי אפשריים, וקומפוזיציה. יחד עם זאת, לא נראה שניכרת התרגשות מיוחדת על פני הנערים כאשר אחת מאותן יצורים טווסיים למראה עוברת בסמוך אליהם. בכך, הם נוהגים בהן באותו חוסר הצדק בו נוהגים נוסעים במחלקת העסקים בנוף הנשקף מחלונותיהם. כבר הערתי כאן בעבר שאנשי עסקים כמעט תמיד סוגרים את החלון בזמן הטיסה, ומבטלים לחלוטין את הפלא הזה שלו זוכים כה מעטים. כאשר אתה ממש שוחה בזה, באם אתה נער בברצלונה או איש עסקים, אתה פשוט הופך עיוור לדברים האלו במרוצת הזמן.
  5. בערב חיפשתי פאב אירי לשתות בו. הקולגה המליץ על המלצה שקיבל מהלונלי פלאנט, (מה שהופך את זה להמלצת צד שלישי?) ליד איזו כנסייה שבונים כבר מאה שנה ברציפות. שתינו שם, וכשהוא התעייף וחזר לחדר, אני המשכתי לבירה נוספת. שיר אחד שאני מתעב ומנוגן בקביעות בפאב המקומי שלי גרם לי להרגיש בבית. הפאב החביב הזה, שנראה כמו כל פאב אירי אחר בעולם, (כנראה למעט באירלנד עצמה,) מנוהל ע"י כמה אירים חביבים שעברו לברצלונה ומאז דואגים להרוות את צימאונם של הספרדים. הוא מונה מקומיים רבים, ותיירים מעטים יחסית, מה שהופך אותו אטרקטיבי אפילו יותר. כאשר נהיה מאוחר, שני נערים עלו על הבמה והחלו לנגן. הם ביצעו שיר של בוב דילן, ואחר כך של דייר סטרייטס. הקהל הריע כאילו מארק קנופפלר עצמו הופיע מולם. חשבתי לעצמי שזה וודאי נחמד לנגן ככה, ושאם אמא שלי הייתה בחדר וודאי הייתה בוחרת להעיר כעת משהו על כך שזו אשמתי האישית שעזבתי את הנגינה, לא שיש הרבה נגני כינור שמנגנים דייר סטרייטס בפאבים בברצלונה. במרוצת הערב, וכעבור כמה בירות, בחור אחד שישב פצח איתי בשיחה. הוא סיפר לי שקוראים לו ג'רמי, ושעבר לפני 9 שנים לברצלונה מצרפת. הוא מתגעגע הבייתה, אבל טולוז היא במרחק נסיעה של 3 שעות. אין לי מושג היכן טולוז נמצאת, (וכל מה שאני יודע עליה הוא שסבא שלי היה גר שם לתקופה), אבל אני לוקח את המילה שלו בקשר לזה. אחר כך הוא שואל אותי מה דעתי על הסכסוך הישראלי פלשתינאי. אני תוהה מה להגיד ואומר לבסוף שהאשמה, בין היתר, היא באנשים הדתיים המשוגעים בשני הצדדים. בתגובה השיחה מסלימה בן רגע וג'רמי פולט שצף של קללות באנגלית. "שיזדיינו" הוא צועק, "שיזדיינו! צריך להרוג את כולם על זה שהם כאלה שקרנים! שיזדיינו!" בחור נחמד. אחרי שנרגע הוסיף שבצרפת לא ניתן ללבוש שום סמל דתי לבית ספר. הוא איש מכירות, ג'רמי, ולדבריו נהנה מאוד מהחיים בברצלונה. זהו חופש אמיתי, לא כמו זה שאנשים בני גילי מנסים כל כך להאחז בו בישראל. החופש של ג'רמי לא נובע מאיזה ניסון מגוחך להרבות בשתייה עד כדי שכרות, או ליסוע רחוק ככל הניתן רק כדי להרגיש בחיים. אלה חיים שלווים, כאלו המעריכים את הנעורים שיחלפו בקרוב באם מתוך הזמן האוזל, או מחמת מלחמה או מחלה קשה, וגם הבית לא רחוק בעצם והמשפחה שלו עדיין באה לבקר. הנה, אחיו הצעיר נמצא בדיוק כרגע בברצלונה, וכעבור כחצי שעה מצטרף אלינו לשתייה. ג'רמי מציג אותי, וכולנו שותים יחד. לאחר זמן מה שניהם הולכים, ומשאירים אותי עם חברתו של אחיו. נערה צעירה, יפייפיה ועדינה להחריד, העונה לשם מארי. היא מורה, לא הרחק מפריז, לכלכלה וסוציולוגיה, המלמדת ילדים בני 16 ברי מזל שמשקימים קום כדי לא לאחר לעולם לשיעורים שלה. על כל שאלה שלי היא עונה כמטעט ללא קול ב"ווי, ווי". היא שואלת אותי מהיכן אני, וכאשר אני עונה מישראל, היא שואלת אם באתי הנה באוטו. אחר כך שאלה אם יש לי חברים בברצלונה, וכשהשבתי שלא, הוסיפה: "עדיין." היא צודקת. במהלך היום הזה שהסתובבתי לבד התחילו לדבר איתי מספר אנשים שונים באופן ספונטני, בחלקם תיירים, ובחלקם ספרדים. השאר היו נראים מזמינים מאוד. תיירת אוסטרלית אחת התיישבה לידי באיזה פארק ופצחה איתי בשיחה. זה רגיל, אני מניח, בטיולים. אני לא מטייל הרבה. אולי אני צריך לטייל יותר.

תגובות

  1. אלעד-וו

    קראתי את הפוסט הזה (שהוא נהדר), והכל נשמע לי מאד מוכר, כמו שקראתי כאלה דברים פעם. ופתאום הבנתי — זה כתוב בדיוק כמו וולבק! (אני מקווה שאני לא מעליב). אבל בדרך כלל אף אחד לא מבין למה אני מתכוון כשאני אומר כזה דבר, אז הנה ראיות:

    "כל תצלום עדכני, ובפרט שצולם במטוס רגע לפני ההמראה, יזכה אותך בתמונת שער בידיעות במידה והמטוס יתרסק", וגו' — טיפוסי לוולבק, ציניות מרירה.

    "אשר הגלגלים חובטים לבסוף בקרקע אני פולט אנחת רווחה, וממהר לצאת. בירידה מכבש המטוס, אני מבחין בשני אוטובוסים. אחד מהם עומד כמעט ריק. אני עולה לימני.". מאד טיפוסי לוולבק — תיאור עובדתי ויובשני של מצב העניינים, שמסתיר סאבטקסט. יש משהו מאד אקזיסטנציאליסטי בצורת הכתיבה הזאת, אני לא בטוח למה. זה מעביר את התחושה של 99% מחיינו, השיגרה הזאת.

    "המשמשות כנראה זוגות נאהבים, אך לא יצור חיוור ורזה למראה כמוני הזוכה לראות את גופו המגושם מכל זווית אפשרית ומוכפל עד כדי אינסוף." — זה כבר נראה כמו פארודיה על וולבק.

    "ם הפארקים מלאים בצעירים. הם מנגנים בגיטרה, מעשנים ג'וינט, ושרים." כולם נהנים. אני צרפתי ומריר.

    "במטרו בחור מבוגר אחד מקבץ פרוטות מהקהל, ומנגן מנגינה עליזה על אקורדיון, לקול ליווי של מכונת תופים אותה הוא סוחב בתיק שוק ישן." — די כבר, די! אני בטוח שקראתי את זה ב"הרחבת גבולות המאבק"

    "יחד עם זאת, לא נראה שניכרת התרגשות מיוחדת על פני הנערים כאשר אחת מאותן יצורים טווסיים למראה עוברת בסמוך אליהם. בכך, הם נוהגים בהן באותו חוסר הצדק בו נוהגים נוסעים במחלקת העסקים בנוף הנשקף מחלונותיהם." — טוב, זה כבר נהיה מוגזם.

    "אבל אני לוקח את המילה שלו בקשר לזה. אחר כך הוא שואל אותי מה דעתי על הסכסוך הישראלי פלשתינאי. אני תוהה מה להגיד ואומר לבסוף שהאשמה, בין היתר, היא באנשים הדתיים המשוגעים בשני הצדדים. בתגובה השיחה מסלימה בן רגע וג'רמי פולט שצף של קללות באנגלית. "שיזדיינו" הוא צועק, "שיזדיינו! צריך להרוג את כולם על זה שהם כאלה שקרנים! שיזדיינו!" בחור נחמד." — טוב, זה קלאסי מ"פלטפורמה". האמת היא שזה כתוב יותר טוב מוולבק. "פולט שצף". אתה עושה את זה בכוונה?

    "כאלו המעריכים את הנעורים שיחלפו בקרוב באם מתוך הזמן האוזל, או מחמת מלחמה או מחלה קשה" — נו, שוב.

    "נערה צעירה, יפייפיה ועדינה להחריד, העונה לשם מארי. היא מורה, לא הרחק מפריז," — טוב, ניצחת.

  2. ליאור

    אתה עושה עימי חסד אם אתה משווה אותי לוולבק, שהוא כאמור בחור מוכשר מאוד, גם אם אובדני משהו.
    יחד עם זאת קשה לי להאמין שפוסט שנרשם בחטף מתקרב אפילו לגרד את קצה הסוליה של ספר חביב ומוצלח כמו "הרחבת תחום המאבק." אולי זה פשוט אירופה, שתמיד מזכירה את אירופה, יותר ממה שאני מזכיר מישהו אחר. ואולי זו העובדה שגם וולבק עבד בחברת מחשבים מספר מכובד של שנים לפני שמאס בלהציע לאנשים לעשות ריסטרט.

    רוזה, אין צורך לדבר עם הבוס שלי, הוא להוט לשלוח אותי לחו"ל גם ככה, לעיתים למקומות חביבים יותר, ולעיתים למקומות חביבים פחות. מחר, אני מסתלק מכאן שוב למדינה משונה משהו, אם כי אני בספק אם יהיה לי כוח לכתוב פוסט עליה. לא לחינם קראתי לפוסט הזה "כמעט מתוך הכרח."

  3. יוסי

    הייתי בברצלונה במטרו וגם ראיתי בחור מבוגר עם שפם מנגן על אקורדיון ומקבץ פרוטות מהנוסעים הרגשתי ממש רע שלא נתתי לו כלום הייתי צריך לתת לו אירו אני מקווה כשאחזור לברצלונה יום אחד ואתקל באותו נגן אקורדיון אוכל לפצות אותו ואתן לו שני אירו באמת שלא הייתי בסדר שלא נתתי כלום לבחור המיסכן הזה.

להגיב זה מגניב